måndag 16 januari 2012

Stekt torsk och bladspenat

Jag har ingen agenda. Men jag har haft, tjocka, fullklottrade med tider, en tre-fyra veckor framåt.
Läste jag agendan så visste jag vad jag skulle göra, timme för timme, de närmaste veckorna.

NU har jag ingen agenda. Inte ens en anteckning i ICA:s almanacka. Det är som sagt stora sommarlovet.
Jag kan lägga mig och sova middag ibland, vilket jag ofta gör. Egentligen har jag inte insett hur förödande agendatillvaron är, förrän nu, då jag har perspektiv. Jag kan laga mat, när jag blir sugen, och på det som jag längtar efter. Jag är helt för fyra timmars arbetsdag. Att vara pensionär är verkligen en ny barndom, på det viset: frihet.
Tyvärr tillbringar barnen idag sin mesta tid på institutioner, dagis, lekis, fritis - däremellan, beroende på ålder - långa skoldagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar