tisdag 3 januari 2012

Konstens demokrati

Igår kväll badade vår son Abjörn och jag bastu, vedeldad. Ikväll blåsigt, blötsnö i vindbyarna. Innekvällsväder.
Jag skriver på fortsättningen till Pojken och älven och Morfars Hus. Det är ett enormt utbud av böcker som ges ut. De stora förlagen matchar sina utvalda författare. Det verkar inte vara så mycket fråga om kvalité längre. Det skall tjänas pengar.
Jag har lärt mig genom allt spelande av en musik som är mycket smal, men otroligt nyansrik: det går inte att tänka på att många skall ha intresse eller kunskap av att ta del av den. Därför skriver jag utan någon som helst tanke på att det jag skriver skall bli något slags bästsäljare. Jag vill bara vara trogen det jag just håller på med. 1950-tal eller nutid, det spelar ingen roll. Inte heller att det jag skriver om skall utspinna sig i Paris, Indien eller i andra "litterära" miljöer. Ransäter duger gott. Varje tid, plats och person är lika litterärt berättigad.  Och samma lagar styr all skapande verksamhet- bild, dans, musik, skrivande osv. Det är konstens demokrati. Konst är kunskap. Annars skulle jag åka till Katmandu eller annat exotiskt ställe för att skriva. Men nu blir det innekväll med Abjörn och Poker. Schäfern alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar