tisdag 10 januari 2012

Det stora sommarlovet








Åter en fridsam kväll på Björketorp. Så hette stället på 14-1500talet, men genom en felskrivning av en präst på 1800-talets slut blev det plötsligt Björskotorp. Men jag föredrar att ange det gamla namnet.
Varje kväll njuter jag ett litet glas vin (på rekommendation av min husläkare) men aldrig mer. Ibland ett rödvin av märke eller ett portvin av märke. Jag funderar på att börja röka pipa. Jag har funderat på det i flera år.
Ett glas fint portvin som gråter, en vacker pipa med en god tobak och en trevlig bok i skinnfåtöljen framför brasan. Det blir nog en pipa endera tiden.
Jag började spela golf för två år sedan, i Sunne golfklubb. Fantastiskt trevligt, god motion, intressant, men fram för allt mycket fina vänner. Ett annat intresse jag har är segling, släktforskning, hembygds/gårdsforskning, att spela folkmusik, trädgårdsodling, särskilt rosor, flugfiske, litteratur, klassisk musik, att skriva.
Jag är ju pensionär nu, sedan i november! Det är gyllene tider. Jag kan alltmer ägna mig åt det stora i det lilla i tillvaron. Jag har ingen press på mig från något håll alls. Det är som om det stora sommarlovet börjat. Jag har underbara barn och barnbarn. Jag är tacksam för det liv som givits och ges mig. Kanske börjar jag måla igen, det gjorde jag faktiskt rätt mycket förr. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar