onsdag 4 januari 2012

Döden på Hotell Nilsson


Boken Döden på Hotell Nilsson skrev jag som första delen i en romanserie 2003. Just att det blev Sunne och Hotell Nilsson i första delen, kommer sig av att jag under fyra somrar på 1970-talet innehade tjänsten som skeppare och guide på turistbåten Fryksdalingen och jag bodde dessa somrar på Hotell Nilsson som då drevs av Bo Belfrage och hans familj. Alla de fantastiska upplevelser och  miljöintryck jag fick resulterade i att jag lovade mig själv att någon gång i framtiden  skriva något om detta. Vad jag visste hade inte heller Göran Tunström eller någon annan skrivit utförligare om hotellet.
Denna bok är en introduktion till ytterligare manus som är färdiga, vilka fortsätter att beskriva Mr Eric Swanson och Mr Elefants äventyr, i Värmland  och världen. Jag vill inte kalla det deckare eller kriminalromaner, det är romaner rätt och slätt, i en skall vi säja, engelsk klassisk stil. Dorothy Sayers Lord Peter Wimsey och hans allt-i-allo  Mervyn Bunter har bland annat inspirerat.
 I andra delen, Hundraguldenbladet, gifter sig Mr Eric med Eva-Britta von Ahn, känd från första boken. Tredje delen, Barnhemmet i Rio, är halsbrytande, intrigmässigt sett. Jag gillar den mycket själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar