torsdag 5 januari 2012

Ett tält att längta till

Någon gång ibland besöker jag en butik i Sunne som heter Hamsterboa. Där kan man göra kvalitetsfynd till mycket låga priser. Det gjorde jag idag.
Det är Trettondagsafton och -9 grader. Det är väl inte tältsemester man tänker på som förstaval. Men nu är den i alla fall räddad. Det är ett tält, jag skulle tro från sent 1940-tal. Kirurggrönt, kraftig 100% bomull. Tältpinnar, ca 3/4 tum, av björk. Söljor av äkta läder. Allt bara utstrålar kvalitet och naturmaterial. Så här 60-70 år efter leveransen får det dagens tält att framstå som rena krimskramset. Jag vet, ty för några år sedan bestämde vi oss köpa ett tält, det kostade 1200 kr, var nästan omöjligt att sätta upp och de löjligt klena tältstängerna gick av och tältpinnarna, som av klen spik, böjde sig. Där stod man i en hög av inner-och yttertält, som luktade styren, utan att kunna köpa nya stänger.
Det nyinskaffade Trettondagstältet luktar gott. Allt är kraftigt, gjort för att hålla i generationer, vingmuttrar, tältpinnar av kraftigt trä.
Detta är  ett tält att längta till, en kväll efter fisketuren, på sommaren. Jag kan känna doften av stekt småabborre och höra myggen instämma i lovsången. Jag gav 75 kr för detta kvalitets fynd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar