fredag 6 april 2012

Ecce homo -se Människan

Långfredagen har kallt väder i år. Efter att ha haft många långfredagsgudstjänster känns det tomt att inte ha det längre. Framför allt är jag präst. Jag betraktar mig inte alls som författare.Inte som spelman heller.
Jag är präst.
Därför lever jag med i kyrkoåret, särskilt påsken har en djup betydelse för mig, självklart nog. Att vara präst
är jag mina dagar ut, det har inget med tjänsteinnehav att göra, utan med vigningen. Även om man skulle gå miste om ämbetet, är man ändå präst, genom vigningen, vilken är en yttre bekräftelse på Guds kallelse.
Långfredagen - och denna långfredag idag - har därför en stor mening för mig, även om jag inte nu har en prästtjänst.
Schäfern Poker och jag har vandrat runt i trädgården. Och jag har tänkt på hur den kommer att se ut i sommar och till hösten. Blommor, bär, frukter. Fullt med liv som man inte ser just nu,  idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar