tisdag 27 december 2011

Vad är en bok?





En Amati fiol, längst t.v, som jag spelat på i The Library of Congress, Washington D.C
En upplevelse. Samma med:

Vad är en bok?
När jag skriver, ett manus, sker det först med penna och papper. Detta eftersom skulpterandet av en piktur, för mig som författare, är viktig för vad jag skriver om och vad jag kommer att skriver om på nästa sida.
Jag spelar fiol. Det är ett akustiskt instrument, som lever sitt eget liv, beroende på temperatur, luftfuktighet med mera. Den särart som resulterar i toner bestäms av ett slags levande väsen: fiolen, byggd av trä, av skicklig hantverkare. Kräver sin skötsel.
Jag har spelat in skivor med olika ljudkvalitet som resultat. De bästa har varit analogt inspelade. Digitala inspelningstekniker resulterar i att man kan tappa det akustiska instrumentets särart. Inspelningarna blir för kallt exakt, för bra för våra öron.
Böcker. Det är nog inte bara det formella innehållet. Utan en fysisk kontakt, doft av damm, omslagen lite repade genom åren, så som även en Guarneri fiol kan berätta en historia genom sina småmärken.
En  bok är inte bara en informativ text, utan en hel "akustisk" värld: fysisk, levande, papper, hantverkare, bokhandel. En fysisk bok berättar en historia så som en gammal fin träbåt gör det. Lite skavanker, kräver omtanke och skötsel, men är levande på ett helt annat sätt än en plastbåt.
Jag har mycket svårt att tänka mig läsa poesi på en digital läsplatta. Eller en bok, överhuvudtaget. Däremot skulle jag kunna tänka mig spara och betala extra för att få en intressant bok i halvfranskt band.

1 kommentar: