onsdag 21 december 2011

En julgranskaramell

Jularna kunde vara fulla av skrik och nattliga gräl. Pappa hade varit hos Gustav i Ommen och uti lellstôga på kortspelning. Kom hem rödögd och tuggade och hade spelat bort löningen. Jag kunde somna till entonigheten i grälen. Det var kallt i sängkammaren, fönstren drog, ibland slog det igenom köksdörren och "Nu är det slut! "

- Jasså!? Är DET TACKEN FÖR ATT EN SLITER Å ARBETER!?
- Men i Jesu namn. Å SETTE MED DI DÄR FYLLHUNNERA...nej, ja packer, ja ska ta mig plats.
Prästen kom på medling. I bätter- rummet, där det var kallt och fernissat. Jag satt med och försökte anlägga en, som jag trodde, lämplig min.
Julgranen stod kvar och barrade. Julgranskaramellerna var urpillade.
Jag undrar ( nu ) vad grannarna tänkte.:prästen i huset.
Utanför stod Idioten från Myre och Emil Eriksson och kappsket.
Idioten rapade:
- Vet du va det där va?
Emil E (med kastratröst):
- Näe...
- Jo dä va en brakskit som kom bakvägen.
Tystnad. Brakskit från Emil:
- Men den fanimej kom rätta vägen den.

Deras vettlösa skratt hördes ända in i bätter-rummet och alla var illa berörda. Det förstörde stämningen för medlingen och prästen gick snart,
Men sen var det suping och kortspeling igen i lellstôga hos Gustav. Och mamma grät och pappa hade spytt ut löständerna och gick som en osalig ande i fyllsjukan och sa: Aldri mer en drôppe. Och jag minns han tog mig så högtidligt i hand och sa att: Du ska lôve mig en sak, å aldrig smake sprit!

Men det blev väl lellstôga igen, fast löständerna hade mamma tagit och gömt för honom. Han fick tillbaks dom först fram på vårsidan.

2 kommentarer:

  1. Som vanligt serverar Ulfvenstierna en lantligt inramad pastoral där blotta tanken på högre makter hålls tillbaka inför de realiteter som är förhärskande bland dem som i ett gistet vedskjul försöker hitta fram till den vita näverns sprakande värma. Men en blandning av grovkornig humor och ett milt anletsdrag under näsvingen lutar sig berättaren tillbaka i sin på en såpdoftande matta placerad gungstol och låter alfabetets mysterier tas om hand av sin läsare.
    B.

    SvaraRadera
  2. Forsens brus, vid dammbron. Byggnadsverk av sten. Älven alltid densamma och ändå varje sekund ny, annorlunda, med nytt vatten, nya virvlar över stenar som aldrig rubbades mycket, men under årtusenden slipats.
    I kvällen; en och annan uthuslampa, enstaka fönster med ett svagt gult ljussken. Annars vinden, med stänk av regn, på sin egen väg genom mörker och trädkronor. Sent i november.

    SvaraRadera