fredag 10 februari 2012

Den som väntar








Mitt i februari,  mitt i vintern. Det är väl hur bra som  helst.  Det menar en som med spänd förväntan ser fram emot nästa vecka, då detta biotopvatten eller damm eller våtmarksdamm skall bli till. Jag vet av den erfarenhet vi haft av den lilla trädgårdsdammen att ett vattenhål drar till sig stora mänder däggdjur, fåglar, insekter. Grodor, salamandrar. Och utvecklar en speciell biotop, växtlighet. Det är till fromma för den biologiska mångfalden. Under 1800- och 1900-talet förekom mycket omfattande utdikningsprojekt i hela landet, och inte minst i Fryksdalen. Avsikten var att få mer brukningsbar areal. Det hade tyvärr negativa effekter på biotop och djurliv. Jag vet att det finns storspov i närheten. Tranor slår sig ner ibland. Beckasiner har jag iakttagit. Och streck med sjöfågel kommer över gården ibland. Förhoppningsvis blir de nyfikna på dammen.
En fågelart som saknas på Björketorp är hussvala. Ladugårdsvalor och tornsvalor finns många. Anledningen till att det inte är några hussvalor som bygger här är troligen brist på byggmaterial - lera. Nu kommer det att friläggas en hel del lera i samband med dammen och det skulle förvåna mig mycket om det inte  redan till sommaren kommer att finnas flera par av hussvala häckande här. Jag skall ta och föra en liten dagbok om dammen och hur dess djur och insektsliv utvecklar sig. Jag tror att man redan i sommar kan göra glädjande upptäckter.
Med dessa tankegångar känns vintern extra bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar