onsdag 14 mars 2012

Gräslök och Bure

Jag går här och småpysslar, ute och inne. Solen skiner.Småfåglarna kvittrar. Det är några flugor på söderväggen. Dammen fylls på med häpnadsväckande volym från den underjordiska källan. Fjolårsgräset ligger brunt och torrt på vallarna.
Släktforskar lite emellanåt på farfars släkt. Har funnit en anlinje till Anders Anderssson Burman, f. ca 1460, dvs rakt in i Bureätten, via farfarsfarmor. Stamfar till ärkebiskop Petrus Kenicius bland många andra.
Idag såg jag det första strået av årets gräslök. Även detta gladde mig, kanske mer.
Nu skall jag sitta i solen en stund.



                                      Perus Kenicius vapenbild



Ovanstående  gentleman är Petrus Kenicius, bror till min fffmfffmmmfmmm Margareta Kenicia gm Hövitsmannen Per Olofsson Bottnekarl.


Gott och nyttigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar